Humanisme.dk

    FORSIDE | INFO | KONTAKT | REGISTER | SØGNING | ANBEFALINGER: FILM & BØGER & LINKS
    INSPIRATION: LEVENDE BILLEDER | CITATER | DOKUMENTATION: NATIONALISTISK PROPAGANDA

Facebook: Like Humanisme.dk
Facebook: Friend Rune Engelbreth Larsen
Alle månedens opdateringer
Om Rune Engelbreth Larsen
Biografi
Rune Engelbreth Larsen på Twitter
Rune Engelbreth Larsen på Youtube
Rune Engelbreth Larsens forfatterskab
Foredrag af Rune Engelbreth Larsen
Links
Rune Engelbreth Larsens genopdagelse af Danmarks landskaber i fotos
Digte af Rune Engelbreth Larsen
Rune Engelbreth Larsens blog på Politiken.dk
Danmarks Løver - frihedsbevægelsen
Panhumanism.com - Rune Engelbreth Larsen på engelsk
Rune Engelbreth Larsens blog på Politiken.dk
...
Kontakt Humanisme.dk
Humanisme.dk
eXTReMe Tracker

Komiks.dk: Besættelsestid og Ragnarok

Af Rune Engelbreth Larsen Udprint

»Nej, landet bestod så sandelig ikke bare af gæve Poul Reichardt-typer, der med sang på læben sprang jernbaneskinner og industrianlæg i luften ...« (Hesseldahl, Roland & Rehr: Danmark besat, 2010).

Tegneseriefestivalen Komiks.dk var i år henlagt til Øksnehallen i København, hvor et væld af kulørte hæfter, bøger, spil, figurer og meget andet blev bestormet af tegneserieentusiaster i alle aldre. Festivalen har for alvor cementeret sin position som et stort og tilbagevendende kulturarrangement med tilbud i dybden og bredden, der bl.a. omfatter en lang række underholdende og informative debatter og arrangementer med deltagelse af inden- og udenlandske tegneseriekunstnere.

Mediet har været en kunstart i sin egen ret i over et århundrede, men det er først inden for de seneste årtier, at dets kvaliteter for alvor er begyndt at gå lidt op for kulturelt interesserede læsere i almindelighed. Det skyldes ikke alene, men ikke mindst de såkaldte graphic novels, der både grafisk og litterært har løftet mediets virkemidler, såvel som den blomstrende underskov af eksperimenterende forlag og kunstnere, som nedbryder eller udvider tegneserieverdenens konventionelle talebobler og billedrammer.

Landets mest berømte tegneseriekunstner, tegneren og forfatteren Peter Madsen, der bl.a. er en af hovedkræfterne bag dansk tegneseries flagskib gennem tredive år, Valhalla, behersker både den helt traditionelle tegneseriestruktur og den svimlende visuelle ekstravagance, som i mine øjne hører til mediets største forcer. Også af den grund var hans billedrige foredrag (for ikke at sige forelæsning) et af tilløbsstykkerne på festivalen, hvor han fortalte om arbejdet med serien og levende redegjorde for nogle af de religionshistoriske og kunstneriske overvejelser, som ligger bag det femtende og afsluttende bind, »Vølvens syner«.

Ganske vist henvender tegneserien sig (også) til et yngre publikum, men her kunne både unge og ældre blive klogere på Peter Madsens, Henning Kures og Jonas Sonnes grundige arbejde med serien og bl.a. få et både kvalificeret og forståeligt indblik i lineær og cyklisk 'verdensundergang' og forskellen på Ragnarok og Dommedag.

Peter Madsen er en velfortjent publikumsmagnet, og dét kunne en litterær og historisk drøftelse om en anden dansk tegneserie med klassikerstatus (der var programsat på et overlappende tidspunkt) trods alt ikke konkurrere med; men jeg fik alligevel en spændende drøftelse med tegneserietrioen bag serien Danmark besat: Morten Hesseldahl, Niels Roland og Henrik Rehr.

Tegneserien begyndte oprindelig som føljeton i B.T. i 1990 som en markering af 50-året for besættelsestiden og udkom løbende i fem album over lige så mange år, men er i 2010 blevet genudgivet i en samlet udgave af Forlaget Fahrenheit – denne gang på 70-årsdagen for besættelsen.

Her er ikke alene tale om fornem og velresearchet anskuelsesundervisning i en lang række af besættelsestidens store og små begivenheder og de politiske dilemmaer og spørgsmål, som tiden rejser, men også om en gribende dramatisering af personlige skæbner, sammensatte karakterer, politiske motiver og psykologiske faktorer. En »sine steder skamløs kulørt fortælling«, skriver Hesseldahl, Roland og Rehr selv i forordet, men også et udfordrende og ambitiøst værk, der med velanbragte litterære referencer og en samvittighedsfuld gengivelse af samtidens kulisser overbevisende skildrer politisk hykleri og det store flertals bekvemme medløberi, da et lillebitte mindretal gik til modstand og trodsede landets magthavere og lovgivning.

Forordet spørger: »Er vi blot nogle sleske opportunister, der uden større skrupler stiller os bag dem med den største kølle, eller har vi mod og mandshjerte nok til at slås for det, vi tror på, når det virkelig gælder?«

Danmark besat giver ingen enkle svar, men bestræber sig på at forklare og forstå forskellige positioners og personers bevæggrunde i en af danmarkshistoriens mest betydningsfulde epoker. Dét kan gode tegneserier også.

Rune Engelbreth Larsen
Politiken, 27.5.2010


MERE OM TEGNESERIER PÅ HUMANISME.DK

> Art Bubble og tegneserien som l litterær outsider
> Den hvide mands byrde og Tintin i Congo
> Pyongyang - orwellsk virkelighed i Nord Korea
> V for Vendetta - terrorisme eller frihedskamp?
> Watchmen