Fronterne er trukket hårdt op, når man læser reaktionerne på Ungdomshusets rydning og nedrivning de seneste dage - især hvis man samler sig om »aktørerne« selv, dvs. Ungdomshuset og Faderhuset.
I det følgende nogle henvisninger og citater fra bl.a. Ruth Evensens sejrstale under en gudstjeneste i Faderhuset og fra de unge aktivisters egen fremstilling af baggrund og bevæggrunde samt forskellige reaktioner fra københavnske forfattere som Peter Adolphsen, Gordon Inc. og Morten E Nørskov - og endelig fra en øjenvidneskildring af lektor ph.d. Rikke Andreassen.
Undertegnede har tidligere kommenteret rydningen (Nørrebros generobring), og en fremstilling af Ungdomshusets forhistorie findes ligeledes på Humanisme.dk: Ungdomshuset kontra Faderhuset.
Faderhusets leder, Ruth Evensen holdt angiveligt en sejrstale til sin menighed, da påbegyndelsen af Ungdomshusets nedrivning var en realitet den 5. marts. I hvert fald har tre RUC-studerende sammenskrevet deres referater fra gudstjenesten i Faderhuset, hvor sejren blev fejret, og Jeppe Kabell har offentliggjort det på sin blog.
Det fremgår, at Ruth Evensen var bekendt med deres tilstedeværelse, og at de blev tilskyndet til at referere fra gudstjenesten, men at de ikke måtte optage noget på bånd. Her følger nogle citater fra Evensens tale:
»Det er kun lykkedes, fordi der var en kvinde, en Guds kvinde, som turde stå fast. Kun fordi der var en Ruth Evensen, som ikke rokkede sig en millimeter, men hele vejen igennem holdt fast i det, som Gud havde pålagt hende - dvs. mig. Mange medier, og også Ritt Bjerregaard under mødet på Rådhuset, har spurgt mig, hvorfor jeg dog ikke bare sælger huset og høster gevinsten. Jeg griner af dem - hvor dumme er de? Vi har oplevet at Gud har pålagt os, at købe det hus, og fordi jeg har holdt fast i hans løfte, har vi nu sejret. Det er den magt vi har, når vi tilhører Gud.«
Ruth Evensen (i Jeppe Kabells afskrift) |
Nyhedsavisen og Ekstra Bladet refererede herfra den 7. marts, og direkte adspurgt ville Ruth Evensen selv hverken be- eller afkræfte afskrivningens sandhedsværdi over for Nyhedsavisen. Hendes søn skriver imidlertid i en mail til avisen bl.a.:
Der bliver smurt tykt på, blandt andet den selvforherligende tone kan jeg ikke genkende, og Ruth bliver ikke korrekt citeret, men sproget i bloggen bærer præg af at være subjektivt optaget af en udenforstående, som ikke kender den kristne terminologi. Simon Peter Evensen |
Jeppe Kabell har understreget, at han og hans medstuderende ingen tilknytning har til hverken Faderhuset eller Ungdomshuset, men at han skriver speciale om kristen fundamentalisme. Som respons på Simon Peter Evensens udsagn fastslår han:
Jeg kan kun opfordre Simon Peter Evensen og Ruth Evensen til at offentliggøre Faderhusets interne videoer fra gudstjenesten, som blev optaget med hele tre kameraer. Ruth Evensen jublede i sejrsrus til gårsdagens gudstjeneste i Faderhuset. De unge på Nørrebro er dæmonbesatte, men vi er lige nu vidne til at Gud sejrer over Satan. Næste skridt for Faderhuset er at bekæmpe praktiseret homoseksualitet, pædofili, pornografi, abort og satanisk legetøj. Hverken de autonome eller resten af Danmark kan undgå Guds kraft. Jeppe Kabell |
I et otte-siders tillæg til Information den 7. marts redegør en gruppe unge med tilknytning til det tidligere ungdomshus for deres vinkler på forløbet, baggrunden for politisk kamp, brosten, situationalisme og meget andet. Det var oprindelig meningen, at de skulle have redigeret hele avisen, men efter rydningen og gadekampene fik Information kolde fødder og reducerede bidraget til otte indlagte sider.
Aktivisterne, der underskriver sig »Basisgruppe69«, var lige ved at droppe hele foretagendet i skuffelse, men valgte alligevel at udnytte den beskårne plads - med følgende svada til Information:
Men nu har de nervøse journalister fået tyndskid. På dagen, hvor Ungdomshuset blev jævnet med jorden, dagen før avisen skulle have været i trykken, valgte Information at trække deres tilbud tilbage, og tilbød os i stedet dette otte siders tillæg.
Basisgruppe69 |
Her følger nogle ganske få citater fra de mange indlæg - betydeligt flere og længere uddrag findes på Faklen.dk: Aktivister om rydning og nedrivning.
Hvor mange mennesker skal der til, for at man kan kræve sin ret til et offentligt frirum, på andre betingelser end den private ejendomsret, og andre lovbestemte forhindringer? Hvor lidt plads er det intentionen at skabe for selvstændig kulturel virksomhed? Hvorfor skal der ikke være plads til alternativer til den eksisterende statsstøttede kultur? Og hvorfor er Ungdomshuset ikke et forbandet godt eksisterende eksempel, man burde bibeholde? Skal al kultur og fritid være for pæne og ordentlige mennesker og koste forbandet mange penge? Burde staten ikke forpligte sig til at tage ved lære af eksempelvis Ungdomshuset og Christianias bæredygtige lowbudget kollektive udbud? Basisgruppe69: Folkeoprør 2007 Anderledes tænkende mennesker og fristeder skal 'normaliseres', altså indordne sig. Vil de ikke det, bliver de kriminaliseret. Dette gælder for eksempel aktivister og flerkulturelle unge, som oftere stoppes af politiet end andre. Modreaktionen på kriminaliseringen giver sig ofte til udtryk i endnu flere lovbrud. Hvis man vil reagere imod ensretning og undertrykkelse, kan dét at bryde loven være et middel til at gøre opmærksom på et problem og perspektivere det. Basisgruppe69: 'Demokrati: Sig, hvad du vil - gør, hvad du får besked på'
Hvis bare vi tager Danmarkshistorien som eksempel for den illegitime volds rolle, er den fuld af folkelige oprør. Oprør, som vi alle kender, og hvorpå vi stolt bygger vores idé om danskerne som et antiautoritært, ukueligt og kritisk folk.
Basisgruppe69: Vi kaster vores hjerter gennem ruderne |
Enkelte københavnske forfattere, der selv har baggrund i eller sympati for BZ-bevægelsen, har reageret på rydningen og nedrivningen, bl.a. Gordon Inc. og Peter Adolphsen. Morten E Nørskov og Lars Koldkjær har skrevet et manifest med tilsat musik - her følger et lille citat-udpluk:
GORDON INC.:
Gordon Inc.: Sagen er større end Ungdomshuset
MORTEN E NØRSKOV og LARS KOLDKJÆR:
Morten E Nørskov og Lars Koldkjær: Oprørets manifest
PETER ADOLPHSEN:
Peter Adolphsen: Kulørte splat - tale til Ungdomshusets aktivister |
Så vidt et udpluk af (et udvalg af) reaktioner på Ungdomshusets rydning og nedrivning - fra Ruth Evensens sejrstale til Ungdomshusets aktivister og sympatisører med og uden opbakning til brugen af brosten. Diverse politikeres reaktioner stopfodres vi med i medierne i forvejen, så dem er der ingen grund til at gentage her.
Man kan tage stilling til midler og mål uden at kende forhistorien, men forhistorien sætter forløbet i perspektiv, hvorfor jeg fortsat vil insistere på, at denne sag har tre akter: 1) Forhistorien op til salget og domstolenes bekræftelse heraf, hvor de københavnske lokalpolitikere har eneansvaret for, at den konkrete konflikt bryder ud, og Faderhusets Ruth Evensen eneansvaret for bevidst at tilstræbe destruktionen af Ungdomshuset; 2) de forliste forhandlinger, hvor lokalpolitikerne i mine øjne selvsagt måtte leve op til ansvaret og erstatte den mistede brugerret over Jagtvej 69 (som blev højtideligt overdraget i 1982) med brugerretten over et nyt hus; 3) gadekampenes amokløb, hvor retningsløs destruktion kørte af sporet (jf. Nørrebros generobring).
Naturligvis skal man svare igen mod undertrykkelse og overgreb, men målet helliger aldrig midlerne - midlet helliger målet. I det mindste i min bog.
Et modsvar, der sætter hårdt mod hårdt, kan afgjort være nødvendigt og forsvares, hvilket der både historisk og aktuelt er eksempler på verden over, men det betyder ikke, at ethvert modsvar, der sætter hårdt mod hårdt, er nødvendigt og kan forsvares.
Der har været for megen sort/hvid-fremstilling af konfrontationerne på Nørrebro - både fra politikeres, politis og aktivisters side. Den slagside rammer dog først og fremmest Ungdomshusets aktivister negativt, eftersom deres synspunkter af indlysende grunde hverken har den velvillige medieadgang eller magt, som politikerne, politiet og pressen.
Derfor ovenstående vifte af reaktioner.
Og til sidst et uddrag af en lille øjenvidneskildring af lektor ph.d. Rikke Andreassen, som blev bragt i Nyhedsavisen, men som nok burde have været at se og læse i flere medier:
Over for mit kontor ligger en cykelforretning. Natten mellem fredag og lørdag blev cykelhandleren i sin buytik, da han var bange for, at den kunne blive smadret. Ganske rigtigt, pludselig fløj der en brosten gennem vinduet. Cykelhandleren løb ud på gaden, hvor den stenkastende unge mand var ved at flygte. Cykelhandleren løb efter ham: Sådan en autonom bølle skulle ikke smadre hans butik. Vreden gav ham kræfter, og det lykkedes ham at fange stenkasteren. Til sin forbavselse opdager cykelhandleren, at han ikke har fat i en ung autonom eller aktivist, men en nynazist! Der er åbenbart elementer, der i weekenden har benyttet sig af urolighederne til at udøve hærværk, som de ved, at andre, nemlig Ungdomshus-aktivister, vil få skylden for. (...)
Rikke Andreassen |
Rune Engelbreth Larsen
8. marts, 2007
FORHISTORIE OG FORLØB:
> Ungdomshuset kontra Faderhuset (1): Forhistorien
> Ungdomshuset kontra Faderhuset (2): Gadekampene i december 2006
> Ungdomshuset kontra Faderhuset (3): Ruth Evensen og nedrivningen